Týden od 5. do 11. října 2025 byl pro třídu 7A8 nabitý vzděláváním i kulturou. Zúčastnili jsme se mobility v rámci programu Erasmus+ v Srbsku, kde nás s otevřenou náručí přivítalo Gymnázium v Šabaci.
Celý projekt „Read, Reflect and Learn“ probíhal výhradně v angličtině, což pro naše studenty představovalo skvělou příležitost procvičit si jazyk v reálném prostředí! Projekt se zaměřil na rozvoj kritického myšlení a gramotnosti. Naši studenti se aktivně zapojili do výuky se srbskými studenty a pracovali s nimi bok po boku na projektových úkolech. Toto sdílené učení výrazně posílilo mezikulturní dialog a spolupráci.
Klíčovým momentem byla i open-air výuka a kulturní exkurze: Navštívili jsme historický Novi Sad, prozkoumali jsme nádhernou krajinu Fruška Gora a objevili jsme kouzlo Sremski Karlovci, kde proběhla část naší výuky mimo třídu.
Proč byl projekt tak významný? Tato mobilita nám potvrdila, že kritické myšlení a gramotnost se nejlépe rozvíjejí v kontextu a praxi. Použití angličtiny jako pracovního jazyka a přímá spolupráce se srbskými vrstevníky, stejně jako netradiční výuka v terénu, dala studentům šanci aplikovat naučené dovednosti a proměnit je v cenné, celoživotní zkušenosti. Přivezli jsme si nejen spoustu dojmů, ale i posílené vazby a nové pohledy na svět!
(English) Back from Erasmus+ Mobility: Our 7A8 strengthened critical thinking, international cooperation and English in Serbia!
The week of October 5–11, 2025, was packed with education and culture for class 7A8. We participated in an Erasmus+ mobility in Serbia, where we were warmly welcomed by the Gymnasium in Šabac.
The entire „Read, Reflect and Learn“ project was conducted exclusively in English, which was a fantastic opportunity for our students to practice the language in a real-life setting! The project focused on the development of critical thinking and literacy. Our students actively joined classes with Serbian peers and worked alongside them on project tasks. This shared learning significantly boosted intercultural dialogue and cooperation.
A key element was also open-air teaching and cultural excursions: We visited historical Novi Sad, explored the beautiful landscape of Fruška Gora, and discovered the charm of Sremski Karlovci, where part of our lessons took place outside the classroom.
Why was the project so significant? This mobility confirmed that critical thinking and literacy are best developed through context and practice. The use of English as the working language and direct collaboration with Serbian peers, along with non-traditional field lessons, gave students a chance to apply learned skills and turn them into valuable, lifelong experiences. We brought back not only many impressions but also strengthened bonds and new perspectives on the world!

